Er valt niet te twisten over de populariteit van het genre ‘romantasy’, de samensmelting van romantiek en fantasy. Op BookTok en in de Amerikaanse bestsellerlijsten domineren titels als A Court of Thorns and Roses van Sarah J. Maas en Fourth Wing van Rebecca Yarros.
Toch wordt het genre te vaak onterecht onderschat. “Te veel spice”, “niet serieus genoeg”, of “alleen populair bij jonge vrouwen”, zijn een aantal van de vooroordelen die je langs hoort komen en die veel schrijvers onzeker maken. Want wat als jij juist in dit genre schrijft? Word je dan nog serieus genomen als auteur?
Ik heb inmiddels meerdere romantasy-boeken geredigeerd en telkens opnieuw word ik geraakt door de gelaagdheid van deze verhalen: de ontwikkeling die de personages doormaken, en de manier waarop identiteit wordt verkend.
In deze blog laat ik zien waarom romantasy allesbehalve oppervlakkig is en waarom het juist een genre is waarin schrijvers baanbrekende verhalen kunnen vertellen die nieuwe generaties lezers aanspreken.
De populariteit van romantasy verklaard
Romantasy is booming. Het spreekt een enorme groep lezers aan, vooral jongeren en vrouwen van Gen Z. De aantrekkingskracht zit niet alleen in de combinatie van fantasy en romantiek, maar ook in de vaak wat ‘duisterdere’ thema’s die deze boeken verkennen, zoals autonomie, machtsverhoudingen, trauma en morally grey personages (ze zijn niet ‘slecht’ maar ook niet 100 % ‘goed’, wat eigenlijk een realistische weergave is van hoe mensen echt zijn).
Een aantal veelvoorkomende tropes in Romantasy, die we ook kennen uit ‘romance’ maar waaruit je die verkenning van de ‘duistere kant’ van mensen al kunt opmaken, zijn: enemies to lovers, forced proximity, forbidden love, the chosen one.
De groei van romantasy sluit aan bij de wereldwijde populariteit van romantische boeken, vooral in de VS en het VK. Vaak wordt dat verklaard als een vorm van ‘escapisme’, even ontsnappen aan de werkelijkheid. Wat ik er juist bijzonder aan vind, is dat dit genre die ontsnapping combineert met reflectie: het houdt ons een spiegel voor over wie we zijn en waar we naar verlangen.
Het genre is niet nieuw, al zou je dat misschien wel kunnen denken. Maar A court of thorns and roses van Sarah J. Maas, nu zo populair op BookTok, verscheen al in 2015.
In Nederland staat het genre nog in de kinderschoenen, maar namen als Rosemary Hart en Robine van Olffen (YA romantasy, zonder spice) laten zien dat er een groeiende markt is voor Nederlandstalige romantasy.
Waarom er wordt neergekeken op romantasy
De scepsis rondom romantasy is niet nieuw. Door de eeuwen heen zijn genres die door vrouwen worden geschreven én voornamelijk door vrouwen worden gelezen structureel onderschat. Van Jane Austen tot moderne feelgoodauteurs: de romans worden nog te vaak als ‘simplistisch’ of ‘niet literair’ bestempeld. Wat er bij romantasy gebeurt, is eigenlijk dezelfde reflex in een modern jasje.
In romantasy is de liefdesverhaallijn niet ondergeschikt aan de queeste of de strijd; ze is er juist onlosmakelijk mee verbonden. Waar traditionele fantasy vaak draait om een extern, vaak episch conflict, laat romantasy zien dat de innerlijke ontwikkeling van personages en hoe ze zich tot elkaar verhouden net zo bepalend is.
En ja, er is vaak ruimte voor sensualiteit, maar wanneer die voortkomt uit karakterontwikkeling en plot, voegt het juist gelaagdheid toe. Lezers voelen haarfijn aan of het daaruit voortkomt of niet.
Waar critici vooral de spice zien, zien lezers juist complexiteit:
- werelden waarin machtsverhoudingen (vaak tussen man/vrouw maar niet enkel die verhouding), verlangen en identiteit samenkomen,
- personages die een enorme ontwikkeling doormaken,
- en verhalen waarin fantasy dus niet alleen escapisme is, maar een spiegel van onze werkelijkheid.
De mogelijkheden van romantasy
Romantasy combineert de intensiteit van karakterontwikkeling met de grootsheid van fantasiewerelden. Dit genre geeft schrijvers de vrijheid om universele thema’s – zoals macht, liefde vs haat, loyaliteit vs verraad, trauma vs genezing, verlangen vs afkeer – te verkennen in werelden waarin zij zélf de regels bepalen. Romantasy leent zich ook voor het uitdiepen van relaties zoals driehoeksverhoudingen en LGBTQIA+ (zoals in Warrior, Princess, Assassin van Brigid Kemmerer).
Volgens mijn mening bewijst romantasy dat spice en literaire kwaliteit uitstekend kunnen samengaan. Worldbuilding, plotstructuur, psychologie en symboliek maken dit een complex genre dat vakmanschap vereist. En het bouwt communities van lezers die niet alleen willen ontsnappen, maar ook diep willen voelen. Lees ook dit mooie artikel over romantasy door De Correspondent.
Schrijftips voor beginnende romantasy-auteurs
- Begin bij je personages.
De innerlijke groei van je personages en hoe de (romantische) relatie tussen de hoofdpersonen zich ontwikkelt is het hart van je verhaal. Spice of spanning werkt pas als de lezer gelooft in hun ontwikkeling. En de worldbuilding draagt bij aan deze karakterontwikkeling. - Schrijf vanuit jouw eigen stem.
Laat je inspireren door populaire titels, maar geef je eigen draai aan de bekende tropes. - Werk met begeleiding of redactie.
Een frisse blik helpt je balans vinden tussen plot, karakterontwikkeling en worldbuilding, precies waar veel schrijvers op vastlopen. - Vind je plek in het genre.
Authenticiteit is je grootste kracht. Schrijf voor de lezers die van dit genre houden, niet voor het oordeel van de literaire wereld. - Vertrouw op de markt.
De vraag ís er. De Engelse markt bewijst het, en de Nederlandse lezers volgen snel. Laat je dus niet tegenhouden door het idee dat er ‘geen plek’ is voor jouw verhaal.
Conclusie: waarom romantasy ertoe doet
Romantasy is dus geen guilty pleasure… het is een genre in bloei dat oude verhalenpatronen doorbreekt: verhalen waarin personages niet worden gedefinieerd door rollen, maar door hun keuzes en verlangens, hun identiteit. En dat is wat schrijven magisch maakt.
Wil jij jouw eigen romantasy schrijven? Ik help schrijvers die hun stem willen vinden in een genre dat lef vraagt, zonder concessies aan authenticiteit of diepgang.
Ontdek mijn traject Op verhaal komen, speciaal voor schrijvers die hun verhaal willen schrijven onder begeleiding, met structuur en vertrouwen.





