Bijna iedere schrijver — beginnend of ervaren — vraagt zich op een gegeven moment af: ‘is mijn boek wel goed genoeg?‘ Je leest terug… en in plaats van trots voel je vooral verlammende zelfkritiek en twijfel. ‘Wat als lezers dit helemaal niks vinden? Misschien ben ik helemaal geen schrijver.‘
Dat gevoel is pijnlijk herkenbaar. Het hoort blijkbaar bij het creatieve proces. Maar het gevaar is dat perfectionisme verandert in verlammende zelfkritiek, waardoor je manuscript op de plank blijft liggen in plaats van in de handen van lezers terecht te komen.
Als redacteur én schrijver ken ik dat gevoel als geen ander. Ik ben zelf altijd perfectionistisch geweest en weet hoe het je kan lamleggen. Tegelijkertijd heb ik ervaren dat er manieren zijn om anders naar je eigen werk te kijken. Manieren die de druk weghalen en ruimte maken voor plezier en groei.
In dit blog laat ik je drie perspectieven zien die je helpen om dóór te zetten.
Is mijn boek goed genoeg? Het perspectief van de schrijver
Veel schrijvers vergeten dat eerste versies áltijd ruw zijn, ook bij bekende auteurs. Niemand schrijft in één keer een briljant boek. Een manuscript dat nog niet goed voelt, betekent dus niet automatisch dat jíj geen goede schrijver bent. Het betekent simpelweg dat je midden in het proces zit.
Zie je manuscript als jouw roman-in-wording. Na die eerste versie is je roman gewoon nog verre van af!
Is mijn boek goed genoeg voor lezers? Focus op beleving
Wat de lezer wil, is geraakt en meegesleept worden. Als je dat hebt weten te presteren, is het – wat mij betreft – goed geschreven.
Vraag jezelf dus niet af of je manuscript al perfect is, maar: “Wat wil ik dat mijn lezer voelt of meeneemt?” Als je schrijft vanuit die intentie, verschuift de focus van je onzekerheid naar de verbinding die je maakt met je lezer.
Is mijn boek goed genoeg voor publicatie? Het perspectief van de redacteur
Redactie hóórt bij het proces. Zelfs de grootste namen werken samen met redacteuren die hen helpen het verhaal scherper en krachtiger te maken en kloppend.
Het inschakelen van een redacteur betekent dus niet dat je gefaald hebt, maar júíst dat je serieus werk maakt van je boek. Zie het als een samenwerking: jij bent en blijft de auteur, maar samen met de redacteur of met behulp van de redacteur perfectioneer je jouw werk. Dat niet alleen hoeven doen haalt enorm veel druk van je schouders.
Floortje, een van de schrijfsters die ik begeleidde, twijfelde in het begin ook of haar boek wel goed genoeg was. Maar inmiddels ligt haar boek in de winkel en wordt het óntzettend goed ontvangen. Zo zie je maar hoe het kan gaan!
Veelgestelde vragen
- Hoe weet ik of mijn boek goed genoeg is?
Vraag feedback aan de juiste mensen: proeflezers of een redacteur. Niet aan familie die vooral lief wil zijn. - Moet ik wachten tot ik tevreden ben voor ik hulp zoek?
Nee. Een redacteur of proeflezer helpt je júíst verder vanuit waar je nu bent. - Wat als lezers mijn boek niet mooi vinden?
Er bestaat geen boek dat iedereen aanspreekt. Richt je op jouw doelgroep; zij zijn degenen voor wie je schrijft.
Conclusie: jouw boek verdient het om gelezen te worden
Twijfel of je boek goed genoeg is en aan jezelf als schrijver is onderdeel van het proces. Het laat zien dat je gééft om wat je schrijft. Door je werk te bekijken vanuit drie perspectieven — dat van de schrijver, de lezer en de redacteur — haal je wat van de druk eraf en vind je de moed om door te gaan.
Want stel je voor dat je, net als Floortje, straks ontdekt dat jouw verhaal wél lezers raakt. Hoe zonde zou het zijn als je nu opgeeft?
Als perfectionistische schrijver weet ik hoe zwaar zelfkritiek kan wegen. Maar ik weet ook dat je dit niet alleen hoeft te doorstaan. Daarom bied ik een quickscan van je manuscript aan: concrete feedback op de eerste 1000 woorden van je manuscript, op een laagdrempelige manier die je écht helpt om verder te komen.
Vraag hier je quickscan aan en zet vandaag nog de volgende stap richting het boek dat je lezer raakt.





